آرایشی و بهداشتی

این سایت شرح لوازم آرایشی بهداشتی و عوارض و فایده ی مصرف برخی محصولات است

آرایشی و بهداشتی

این سایت شرح لوازم آرایشی بهداشتی و عوارض و فایده ی مصرف برخی محصولات است

برای جلوگیری از ریز ش مو چه کنیم؟

هیچ چیزی برای یک خانم رنج‌آورتر از این نیست که ببیند موهای نازنینش روز به روز کمتر می‌شود، اما باید بگوییم که تنها شما نیستید که ریزش مو را تجربه می‌کنید بلکه اکثر زنان چنین اختلالی را تجربه کرده‌اند.

همه ریزش موها یک علت ندارند و حتی همه ریزش‌ها هم به یک شکل نیستند. اگر بتوانید نوع ریزش موهای خود را تشخیص دهید تا حد زیادی از نگرانی‌تان کاسته شده و راحت‌تر راه‌حل مناسب را پیدا می‌کنید.

این روزها ریزش مو در بین خانم‌ها بسیار رایج شده‌است. 40 درصد از افرادی که در طول عمرشان ریزش موی موقتی یا دائم را تجربه می‌کنند، خانم‌ها هستند، البته مدل ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است. بعضی موهای‌شان شروع به نازک شدن می‌کند تا جایی که کم پشت به نظر می‌رسد. بعضی مرکز و جلوی سرشان به شدت خالی می‌شود و بعضی فرق سرشان به مرور خالی و خالی‌تر می‌شود. در واقع ریزش مو در خانم‌ها متفاوت از مردان است در خانم‌ها کمتر پیش می‌آید که خط موها در پیشانی عقب برود.

روش های زنانه مقابله با ریزش مو

اول علت را بیابید

30 علت مختلف وجود دارد که می‌تواند باعث ریزش مو در خانم‌ها شود و بسیار پیش می‌آید که حتی پزشک هم نمی‌تواند برای ریزش موها یک علت مشخص عنوان کند. اول از همه، متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند مشکلات تیروئیدی و هورمونی آزمایش شود تا درصورت نرمال بودن، بقیه علت‌ها بررسی شوند. علت‌یابی مهم‌ترین مرحله درمان است چون بسیار پیش می‌آید که با کشف علت اصلی و آغاز درمان، موهای ریخته شده دوباره بازگردند.

مشکلات تیروئیدی

تیروئید غده پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن قرار دارد. هورمون‌هایی که این غده ترشح می‌کند تمام فرآیندهای موجود در بدن را تنظیم می‌کند. اگر این غده میزان بسیار زیاد یا بسیار کمی هورمون تیروئید ترشح کند ممکن است در چرخه رویش موها اختلال به وجود بیاید. اما کم کاری یا پرکاری تیروئید علائم دیگری جز ریزش موها نیز دارد، علائمی چون افزایش یا کاهش وزن، حساسیت بیش از حد به گرما یا سرما یا تغییر در ضربان قلب و....اگر ریزش مو و هرکدام از علت‌ها در شما وجود دارد حتما باید تست تیروئید بدهید.

 این ریزش مسری است

گاهی عفونت‌های قارچی به پوست سر سرایت می‌کنند و معمولا این قارچ‌ها می‌توانند موجب به وجود آمدن نوع خاصی از ریزش، خارش و تکه‌های گرد کچلی بشود. قسمت‌هایی که موها ریخته و کچل شده ‌است قرمز و پوسته پوسته به نظر می‌رسد، خوشبختانه عفونت‌های قارچی در کف‌سر به راحتی با داروهای ضدقارچ درمان می‌شوند اما متاسفانه به راحتی و با هر تماس مستقیمی از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. به همین دلیل اگر یکی از اعضای خانواده دچار این مشکل شد باید حتما بقیه افراد خانواده نیز معاینه شود که در صورت سرایت در همان مراحل ابتدایی درمان شوند.

اگر موهای‌تان نازک شده است

خانم‌هایی که دارای سندرم تخمدان‌ پلی‌کیستیک هستند معمولا هورمون‌های‌شان چندان منظم نیست. بدن آنها بیشتر از حد نرمال آندروژن تولید می‌کند و بالا رفتن این هورمون باعث می‌شود موهای زائد روی صورت و بدن افزیش یابند و موهای روی سر را نیز نازک می‌کند. این سندرم تخمک‌گذاری را دچار مشکل می‌کند ، ایجاد جوش و آکنه می‌کند، باعث افزایش وزن می‌شود و... اما گاهی تنها نشانه آشکار این سندرم نازک شدن موهاست.

کدام داروها ریزش مو می‌آورند؟

یکی از عوارض جانبی قرص‌های ضدبارداری که به ندرت پیش می‌آید، ریزش مو است. این قرص‌ها باعث افزایش هورمون‌هایی می‌شوند که تخمک‌گذاری را متوقف می‌کنند و این هورمون‌ها نیز موجب نازک شدن موها در بعضی از خانم‌ها می‌شوند به خصوص خانم‌هایی که در خانواده‌شان سابقه ریزش مو وجود دارد. گاهی هم ریزش مو زمانی آغاز می‌شود که شخص مصرف این قرص‌ها را متوقف می‌کند. داروهای دیگری هم هستند که می‌توانند باعث ریزش شوند از جمله داروهای فشارخون، داروهای رقیق‌کننده خون، داروهای قلبی، داروهای افسردگی و التهاب مفاصل و...

 در دوران بارداری موها پرپشت‌تر می‌شوند؟

گاهی بعضی از خانم‌ها در دوران بارداری احساس می‌کنند که موهای‌شان پرتر به نظر می‌رسد. این احساس تا حدی درست است و این پرپشت‌تر شدن موها به خاطر بالابودن هورمون‌هایی است که ریزش طبیعی موها را کم می‌کند و موها را در فاز استراحت نگه می‌دارد، البته این مرحله چندان طول نمی‌کشد و بعد از این‌که نوزاد به دنیا می‌آید، هورمون‌ها به حالت طبیعی بازمی‌گردند و در نتیجه موها به سرعت شروع به ریزش می‌کنند، شاید زیاد شنیده‌ باشید که بسیاری از خانم‌ها بعد از بارداری و زایمان دچار مشکل ریزش مو می‌شوند و یکی از دلایل این ریزش مو همین مورد است، گاهی این ریزش مو تا 2 سال طول می‌کشد تا وضعیت موها به حالت طبیعی بازگردد.

موهای‌تان را سفت نبندید

خیلی اوقات از مادربزرگ‌ها شنیده‌ایم که نباید موها را خیلی سفت بست یا کشید چون موها می‌ریزند. اگر تا به حال به این حرف‌ها توجه نمی‌کردید بهتر است تجدید نظر کنید چون این موضوع به لحاظ علمی کاملا اثبات شده ‌است. کلیپس‌های محکم و کوچک که نزدیک ریشه موها استفاده می‌شود یا دم اسبی‌کردن محکم و... می‌توانند پوست سر را تحریک کنند و موجب ریزش موها شوند. البته این مسئله در مورد بیگودی‌های خیلی سفت نیز صادق است. به موهای‌تان اجازه دهید رها باشند و بتوانند به طور آزادانه حرکت کنند. حواس‌تان باشد که استفاده طولانی مدت از گل‌سرهای بسیار محکم می‌تواند به پوست سر آسیب برساند و موجب ریزش دائمی موها شود.

درمان‌های رایج

ماینوکسیدیل به چه کسانی توصیه می‌شود؟

یکی از داروهایی که توسط سازمان FDA آمریکا به عنوان داروی الگوی زنانه ریزش مو پذیرفته شده‌است ماینوکسیدیل است. این دارو می‌تواند ریزش موها را در بسیاری از زنان کم یا حتی متوقف کند و حتی می‌تواند موجب رشد یک چهارم موهای ریخته شده شود. البته باید این نکته را متذکر شویم که در صورتی که مصرف دارو را قطع کنید تمام اثرات آن نیز از بین می‌رود. ماینوکسیدیل به خصوص برای خانم‌هایی بسیار مفید است که موهای‌شان به صورت تکه تکه دچار ریزش شده‌است(آلوپشیا آرآتا) و می‌تواند باعث رشد دوباره موها شود. البته اگر شما دچار یک مشکل پزشکی جدی باشید یا سوتغذیه داشته‌ باشید بعد از اینکه درمان شوید، موهای ریخته بازخواهد گشت.

درمانی که هم برای آقایان است هم خانم‌ها

به تازگی از لیزر کم توان در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها، از جمله ریزش مو استفاده می‌شود. این روش جدید کاملا بی‌خطر، بدون عوارض جانبی و غیر تهاجمی بوده و از طریق تاباندن نور لیزر با طول موج خاصی روی پوست سر توسط دستگاه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع این لیزرهای با انرژی پایین در تحریک رشد موها موثرند و تا حد زیادی نازکی موها را از بین می‌برد. در بیشتر کلینیک‌های پوست و مو این نوع از لیزرها وجود دارند. البته 2 تا 4 هفته بعد از استفاده از لیزر نتیجه قابل مشاهد است. این روش درمانی به تدریج سبب کنترل ریزش مو هم در آقایان و هم در خانم‌ها شده و نیز رشد مجدد موها، افزایش ضخامت و بهبود کیفیت موها را باعث می‌شود.

موهای کاشته شده نمی‌ریزند

شاید تا به حال زیاد شنیده ‌باشید که یکی از اقوام یا آشنایان موهایش را کاشته است و از ناراحتی خالی شدن موهایش رهایی یافته‌است. واکنش فولیکول(پیاز) موهای موجود در نقاط مختلف سر نسبت به عوامل آندروژنیک (هورمونی - ارثی) یکسان نیست و موهای موجود درنواحی جلو و وسط سر نسبت به عوامل فوق حساس بوده و دچار ریزش می‌شوند ولی موهای موجود در پشت و دور سر نسبت به این عوامل مقاومت بسیار بالایی دارند و تقریبا فاقد ریزش هستند. در روش پیوند موی طبیعی به منظور جایگزین کردن موهای از دست رفته از فولیکول موهای موجود در نواحی مقاوم به ریزش (پشت و دور سر) استفاده می‌شود. بنابراین فولیکول یا پیاز موی پیوند شده نه تنها یک موی کاملا طبیعی است بلکه تقریبا تا پایان عمر باقی مانده و نسبت به ریزش مقاوم است.

 قرصی مردانه که ریزش موی خانم‌ها را کم می‌کند

قرص فیناستراید را نیز بعضی از پزشکان برای درمان ریزش مو توصیه می‌کنند. این قرص مانع تبدیل تستوسترون به دهیدروتستوسترون یاDHT می‌شود. «دهیدروتستوسترون» هورمونی است که به تدریج باعث کم شدن فولیکول‌های مو و در نتیجه کم شدن چرخه رشد مو می‌شود. البته این دارو برای درمان ریزش مو در مردان نیز تجویز می‌شود اما ممکن است مانع ریزش مو در زنان نیز بشود.

البته زنان باردار یا کسانی که قصد بارداری دارند نباید از قرص استفاده کنند.

نقش تغذیه در ریزش مو

چه چیزهایی نخورید

هنگامی که تغذیه فولیکول مو کامل باشد، موی سالم ایجاد می‌شود ولی در تغذیه ناقص این بخش، سلول‌های این ناحیه دچار سو تغذیه شده و به تدریج می‌میرند یا وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند. کاهش نمک مصرفی،‌ حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع، شکلات، غذاهای سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب، سبزی و میوه تازه می‌تواند در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش آن، ابتلا به شوره سر و شکنندگی مو مفید باشد.

چه چیزهایی بخورید

چون مو از پروتئین است، غذایی که پروتئین کمی دارد ممکن است باعث نازک شدن مو یا تاخیر در رشد مو شود. این حرف درست است که اگر غذای با پروتئین کافی بخورید در اغلب موارد پیامد آن بهبود رشد مو است. بعضی از کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌کنند به کارگیری رژیم غذایی جگر گاو، قرص‌های مخمر آبجو، گندم و روزانه ۲ قاشق سوپ‌خوری از لستین دانه دانه شده، باعث افزایش رشد مو، استحکام و زیبایی مو می‌شود. منابع غذایی خوب دیگر برای پروتئین شامل ماهی، تخم مرغ، انواع لوبیا و ماست است. پروتئین سبوس‌دار هم به تحریک رشد مو کمک می‌کند. یک مطالعه از اثر سبوس بر مو بیان می‌کند که سبوس به تنهایی باعث تقویت مو نمی‌شود اما سبب رشد آن می‌شود.

هم خوراکی است هم موضعی

سیلیس یکی دیگر از مواد مغذی مهم در حفظ سلامت موست که ریزش مو را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال سیلیس اضافه شده به شامپو از طاسی سر جلوگیری می‌کند، رشد مو را افزایش می‌دهد و باعث درخشش و استحکام مو می‌شود. حتی بعضی گفته‌اند ریزش مو را متوقف می‌کند. استفاده از شامپوی حاوی سیلیس باعث رشد مجدد موهای ریخته شده می‌شود. اما می‌توانید با خوردن منابع حاوی سیلیس این ماده مهم را به موها برسانید. منابع غذایی سیلیس شامل: پوست سیب زمینی، فلفل سبز، فلفل قرمز، خیار، جوانه حبوبات مثل جوانه لوبیاست.

 اگر قصد رژیم گرفتن دارید؟

گاهی به هر دلیلی تصمیم می‌گیرید که در زمانی کوتاه وزن زیادی کم کنید. به همین دلیل یک رژیم سفت و سخت می‌گیرید، اما اگر موهای‌تان را دوست دارید بهتر است دست نگه‌دارید. اگر بیش از 7 کیلوگرم وزن کم کنید ممکن 3 تا 6 ماه بعد از این کاهش وزن متوجه ریزش موهای‌تان بشوید، البته خوشبختانه موهای ریخته شده دوباره با یک رژیم غذایی سالم رشد خواهند کرد. اگر رژیم غذایی شما دارای میزان کمی پروتئین و ویتامین A باشد احتمال این‌که دچار ریزش مو شوید، فراوان است.

سیگار هم موها را کم می‌کند

شاید خیلی‌ها به راحتی باور نکنند که سیگار هم می‌تواند باعث ریزش موها شود اما به دلایلی سیگار می‌تواند موهای نازنین شما را کم کند. اگر بخواهیم فهرست‌وار بلاهایی را که سیگار سر موها می‌آورد عنوان کنیم باید بگوییم سیگار بر مویرگ‌های تغذیه کننده فولیکول مو اثر مخرب گذاشته و باعث ریزش موها می‌‌شود و مواد سمی ‌آن به ماده ژنتیکی فولیکول مو آسیب می‌‌رساند و آن را تخریب می‌‌کند. علاوه بر این‌ها سیگار باعث عدم تعادل آنزیمی ‌موثر در بازسازی بافت مو شده و بر روند رشد مو اثر بدی به جا می‌گذارد و باعث تولید رادیکال‌‌های آزاد می‌‌شود که این رادیکال‌‌های آزاد در ایجاد التهاب ناحیه اطراف فولیکول مو موثرند. همچنین سیگار، فعالیت هورمونی را به هم می‌‌زند و باعث کاهش تولید هورمون استروژن می‌‌شود.

اگر کم خونید مواظب باشید

کم خونی یکی از علل اصلی ریزش مو است. غذاهای غنی از آهن مثل جگر، انواع گوشت، غلات سبوس‌دار، سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، تخم مرغ، خرما و کشمش را زیاد مصرف کنید. البته در دوران بارداری نباید بیش از یک بار در هفته جگر مصرف کرد زیرا جگر یکی از منابع غنی ویتامین A است که با مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری، مادر دچار هایپرویتامینوز A (مسمومیت با ویتامین A ) می‌شود و این مسمومیت باعث ایجاد اختلالات صورت، استخوان و مغز در نوزاد می‌شود.


نکاتی طلایی در آرایش پوست حساس

آیا برای شما هم پیش آمده است که با وجود خرید یک محصول آرایشی گرانقیمت باز هم این محصول با پوست شما سازگار نیست و فکر کنید چطور محصول آرایشی مناسبی برای پوست حساس انتخاب کنم؟ برای اینکه برای پوست حساس خود بهترین انتخاب را داشته باشید، کافیست هنگام خرید به چند نکته دقت کنید

 

دنبال محصول آرایشی بدون بو باشید

محصولات آرایشی صورت که بو ندارند یا بوی آنها کم است مناسب پوست حساس هستند. علاوه بر این­ هر چه ترکیب یک محصول کمتر باشد و به اصطلاح روی پوست سبک­تر بهتر است. اگر پوست حساسی دارید از محصولاتی که در آنها الکل، رتینول و آلفا هیدروکسی اسید دارند دوری کنید. این مواد برای پوست حساس بیش از حد قوی هستند.


به تاریخ انقضای مواد آرایشی دقت کنید

مهمترین قانون این است که لوازم آرایشی را تا زمان تاریخ انقضایشان استفاده کنید. هرگز لوازم آرایشی را بیش از تاریخ ذکر شده استفاده نکنید. اگر تاریخ انقضای محصول آرایشی را روی پوکه آرایشی آن نمی بینید یک راه ساده برای فهمیدن تاریخ انقضای آن وجود دارد. معمولا روی لیبل تمامی محصولات آرایشی تصویر یک ظرف کوچک در باز وجود دارد که روی آن یک عدد نوشته شده است. این عدد نشان می دهد شما چند ماه پس از بازکردن درب این محصول میتوانید از آن استفاده کنید.


دنبال محصولات با ترکیبات طبیعی بگردید

محصولاتی که مواد شیمیایی کمتری دارند برای پوستهای حساس مناسبترند. دنبال محصولاتی که مواد طبیعی نظیر روغن آرگان یا آلوئه ورا دارند بگردید. استفاده از محصولات پودری روی پوست حساس بهتر است چرا که خیلی به خورد پوست نرفته و موجب خارش یا حساسیت نمی­شود.

 

مواد آرایشی ضد آب نخرید

اگر می خواهید کرم پودر بخرید محصولاتی که بر پایه سیلیکون تهیه شده اند برای پوست حساس مناسبترند. بهتر است از لوازم آرایشی ضدآب بپرهیزید چرا که این محصولات از مواد قویتری تشکیل شده اند و برای پاک کردن آن نیز به آرایش پاک کن های قویتری احتیاج دارید که هر دو میتواند برای پوست حساس مضر باشد.

 

مداد چشم استفاده کنید

برای آرایش چشم از خط چشم مدادی به جای خط چشم مایع استفاده کنید چرا که خط چشم مدادی اغلب از موم تهیه شده و نسبت به خط چشم مایع کمتر پخش می­شود. پخش شدن خط چشم روی پوست صورت با توجه به اینکه خط چشم مایع از لاتکس تشکیل شده است، می­تواند برای پوست حساس مضر باشد.

 

قبل از خرید محصول مورد نظر، آن را امتحان کنید

پیش از اینکه هزینه هنگفتی بابت خرید یک محصول آرایشی پرداخت کنید از فروشنده بخواهید یک نمونه یا سمپل از آن را در اختیار شما قرار دهد. به مدت هفت روز این محصول را پشت گوش امتحان کنید. اگر پوست حساسیت نشان نداد،  آن را روی صورت بزنید. همین کار را برای تمامی محصولات آرایشی دیگر از جمله رنگ مو یا محصولات مراقبت از پوست نیز امتحان کنید.

 

دانستن اینکه چه محصولی مناسب پوست شماست، بخصوص اگر پوست حساسی دارید، کار سختی نیست. فقط لازم است هنگام خرید محصولات آرایشی، به نکاتی که گفته شد دقت کنید تا بتوانید بهترین محصول آرایشی مناسب پوست حساس تهیه کنید.


چه شامپویی برای موی ما مناسب است؟

یکی از عواملی که سبب بروز حالتی بیمارگونه در مو می‌شود، استفاده از شامپویی نامناسب است. کارشناسان توصیه می‌کنند برای داشتن موهایی سالم و زیبا، نه تنها تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و هوای آلوده، براشینگ‌های متعدد و رنگ و مش‌های دایمی دوری کنید، بلکه شامپویی مناسب موی خود بخرید.


شامپوی مناسب برای انواع مو

چگونه و با چی سرم را بشویم؟

1- پیش از خرید هر نوع شامپویی ابتدا با پزشک یا آرایشگر خود مشورت کنید.

این افراد پس از آگاهی نسبت به اینکه در هفته چند بار موی خود را می شویید، چه نوع مویی دارید، آیا دچار ناراحتی پوست‌سر هستید یا خیر و ... ، شامپویی مناسب به شما معرفی کنند.

2- برای موهای مختلف، شامپوهای متفاوتی وجود دارند.

حتما نوع موی خود را بشناسید (چرب، خشک، معمولی) و اگر رنگ یا فر شده است، شامپویی مناسب آن خریداری کنید.

3- مد نظر داشته باشید که آیا هدف خاصی از خرید شامپو دارید یا خیر؟

آیا می‌خواهید موهایتان نرم و صاف شوند، براق و طبیعی دیده شوند یا پُرپشت‌تر به نظر آیند؟

4- توجه داشته باشید که شامپو حاوی ماده‌ای به نام دپاتانولمین نباشد،

زیرا تحقیقات اخیر نشان داده این ماده از رشد طبیعی مغز جلوگیری می‌کند.

5- هرگز گول ظاهر بسته‌بندی و رنگ شامپوها را نخورید. ترکیبات یک شامپو باید مناسب مو باشد.

گاهی ظرف شامپو بسیار زیبا و شیک هستند اما علارغم زیبایی که پوکه شامپو دارد، محتویات آن غیراستاندارد بوده و می‌توانند سبب افزایش ریزش مو و خارش پوست‌سر شوند.

6- شامپوهای مارک دار را تنها از نمایندگی‌های معتبر خریداری کنید.

نوع تقلبی این نوع شامپوها بسیار زیاد است و ممکن است شما هزینه گزافی را بابت شامپویی نامرغوب پرداخت کنید. چاپ‌های کج، پلمپ‌ نبودن یا نداشتن جعبه یا بروشور نشان‌دهنده تقلبی یا قاچاق بودن کالاست.

7- در هنگام خرید حتما به تاریخ تولید و انقضا توجه کنید.

8- در صورتی که پس از استفاده از یک نوع شامپو متوجه ریزش مو، تغییر رنگ مو، یا چرب و خشک شدن موهایتان شدید، فورا شامپو را عوض کرده و از پزشک‌تان راهنمایی بخواهید.

9- تا حد ممکن از خرید شامپوهای ناشناخته‌ای که در ماهواره یا برخی ‌آرایشگاه‌ها عرضه می‌شوند، خودداری کنید.

برخی از این شامپوها اثرات سویی بر جای می‌گذارند که جبران‌ناپذیرند.

10- گمان نکنید شامپوهای خارجی بسیار بهتر از شامپوهای تولید داخل هستند. حتما پیش از خرید هر کدام آنها، با پزشک متخصص مشورت کنید.

برای مشاهده و خرید پوکه آرایشی توصیه می کنم به صفحه ی محصولات این شرکت در لینک مراجعه فرمایید.

 منبع: بیتوته

انواع محصولات آاریشی پوست و مو

داشتن پوستی سالم و شاداب یکی از دغدغه‌های فکری خیلی‌ها، مخصوصاً خانم‌هاست و امروز برای رسیدن به این منظور، روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود؛ متأسفانه با اینکه بازار لوازم‌آرایشی بهداشتی داغ است و خانم‌ها مشتری‌های اصلی و پر و پا قرص این مواد هستند اما متأسفانه اکثراً اطلاعات کافی در مورد این وسایل ندارند. میزان و نحوه مصرف نیز نیازمند داشتن اطلاعات ویژه‌ای است. شاید بتوانیم شمارا تا حدودی با دانستنی‌های لازم در این زمینه، آشنا کنیم.

محصولات آرایشی بهداشتی بر اساس عملکرد به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • محصولات زیبایی پوست مثل لوازم‌آرایش، لاک ناخن
  • محصولات مراقبت و محافظت از پوست مثل ضدآفتاب ها، مرطوب‌کننده ها و پاک‌کننده‌ها
  • محصولات زیبایی و مراقبت مو

محصولات آرایشی و زیبایی پوست

رژ لب

قرمز کردن لب‌ها به افزایش جذابیت چهره می‌افزاید. با استفاده از رژ لب می‌توان لب‌ها را برجسته‌تر نشان داده و اختلاف اندازه لب‌ها را اصلاح نمود. رژ لب‌های کتی کت، زوئی ارگانیک، میکاپ فاکتوری، رژینا، مدا، کالیستا، لوشیک، گاش، پوپا، پاستل، فارماسی از رژ لب‌های موجود در بازار ایران هستند

 

برنزه کننده

به جای حمام آفتاب گرفتن و قرار دادن پوست در معرض آفتاب‌سوختگی و سرطان، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از کرم‌ها، روغن‌ها، اسپری‌ها و سایر محصولات آرایشی بهداشتی برنزه کننده پوست استفاده کنند.

  

فونداسیون آرایشی

برای صاف و یک دست نمودن پوست صورت و همچنین پنهان نمودن عیوب چهره از فونداسیون‌های آرایشی استفاده می‌شود که در دو نوع فشرده و کرم پودری در دسترس هستند.

 

خط چشم

خط چشم، ترکیبی از آب، ماده ژل کننده، رنگدانه و مواد خیس‌کننده می‌باشد.

 سایه چشم

سایه چشم‌ها می‌توانند به فرم کرم، قلم و یا پودرهای فشرده باشند.

 ریمل

رنگدانه هایی مثل کربن بلاک و اکسید آهن در فرمولاسیون ریمل‌های آرایشی استفاده می‌شود.

 مداد آرایشی

خط لب، خط چشم و مدادهای ابرو می‌توانند به فرم قلم‌های آرایشی عرضه شوند.

 رژگونه

رژگونه که به فرم‌های استیک، پودری، خمیری و کرم و مایع موجود است، برای تغییر رنگ گونه‌ها همراه با دیگر لوازم‌آرایش برای افزایش زیبایی چهره و همچنین برای گریم استفاده می‌شود.

 محصولات آرایشی رنگی

محصولات رنگی لب‌ها، لاک ناخن، کرم پودرها و فونداسیون‌های آرایشی جزء لوازم رنگی آرایش محسوب می‌شوند. در این دسته‌بندی رژ لب، برق لب و خط لب وجود دارد. کرم پودرها به دو نوع فشرده و نرم در بازار موجودند که پوکه آرایشی آن ها نی متفاوت است

 کرم پودر

کرم پودرها یکی از انواع لوازم‌آرایش هستند که پایه امولسیونی داشته و با اسفنج روی پوست پخش می‌شوند. کرم پودرهای نیمه چرب پوشانندگی بالایی دارند. از روی قوطی کرم پودر می توان از نوع کرم پودر آگاه شد

 عطر و ادکلن‌های خارجی

عطر و ادکلن‌های دندلیون، لومانی، لوبین و همچنین عطرهای بازرگانی حلوایی به نام‌های الودی و روی، عطرهای بازرگانی بهینه سازان فرکیش به نام‌های ایسمیاکه، ژان پل گوتیه، نارسیسکو رودریگز تعدادی از عطرهای خارجی موجود در بازار ایران هستند.

 کرم های روشن کننده

کرم‌های روشن‌کننده با مکانیزم های مختلفی عمل می‌کنند. تخریب ملانوسیت ها، مهار تشدید ملانوزوم، مهار سنتز تایروسیناز، مهار ملانین سازی، تداخل در انتقال ملانوزوم ها و تأثیر شیمیایی بر ملانین از مکانیزم‌های مختلف کرم‌های روشن‌کننده است. اکثر این کرم ها دارای قوطی کرم شیشه ای هستند و برای جلوگیری از آسیب نیز از قوطی ها را به صورت دوجداره تولید می شوند

 

محصولات مراقبت و محافظت از پوست

صابون‌ها و پاک‌کننده‌ها

هدف استفاده از این ترکیبات پاک کردن آرایش، چربی و کثیفی از سطح پوست است که جهت سرعت بخشیدن به تمیز کردن پوست از این فرآورده‌‌ها استفاده می‌‌شود.

مدت‌ها صابون به‌عنوان پاک‌کننده اصلی بود ولی امروزه پاک‌کننده‌ها جایگزین صابون استفاده می‌‌شوند چراکه رطوبت پوست را بهتر حفظ می‌‌کنند.

بعضی پاک‌کننده‌ها به شکل کرم یا امولسیون هستند که منفعت بیشتری نسبت به صابون و آب دارند ولی نباید به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده شود. این ترکیبات برای پاک کردن آرایش چرب که مقاوم به آب است توصیه می‌‌شود. این ترکیب برای افراد با پوست ظریف توصیه می‌‌شود. اگرچه این مواد باید با آب شسته شوند.

 

تونرها و شاداب کننده‌ها

هدف استفاده از این ترکیبات برطرف کردن چربی و یا باقیمانده صابون است ولی علاوه بر آن اثر نرم‌کننده نیز بر پوست دارند. در مواردی که شوینده‌‌های قلیایی استفاده می‌‌شود شاید مصرف این ترکیبات ضروری به نظر برسد.

درصورتی‌که رتینوئید مصرف می‌‌کنید، مصرف این ترکیبات پوست را قرمز، ملتهب و دچار خارش پوست می‌‌کند. در این صورت استفاده از ترکیبات فاقد الکل مفید است.

 مرطوب‌کننده ها

مهم‌ترین فاکتور در انتخاب نوع مرطوب‌کننده، تعیین نوع پوست است.

پوست خشک:  فاقد درخشندگی است. منافذ به‌سختی قابل تشخیص است و این افراد معمولاً پوست‌های روشن‌تری دارند. در افراد با پوست بسیار خشک گاهی پوسته‌پوسته شدن و ترک پوستی قابل شهود است.

پوست چرب: این پوست براق به نظر می‌‌رسد خصوصاً در ناحیه پیشانی، بینی، چانه، در لمس چرب است. منافذ پوستی بزرگ قابل مشاهده است این افراد مستعد آکنه در بلوغ هستند.

پوست نرمال : حالتی بین خشک و چرب است. نه براق و نه چرب در لمس هستند. به نظر مرطوب می‌‌رسد. منافذ پوستی بزرگ نیستند.

پوست ترکیبی : T-Zore این پوست‌ها که شامل پیشانی، پل بینی، مرکز چانه است فعالیت غدد سبابه شدیدتر است. در این نواحی چرب می‌‌باشد.

کرم‌های دور چشم

هدف درواقع شبیه کاربرد مرطوب کننده‌‌ها است. البته این ترکیبات بسیار گران‌تر هستند. به دلیل اینکه ماده فعال مرطوب کننده‌‌ها برای دور چشم می‌‌تواند تحریک‌کننده باشند. این ترکیبات باید برای پوست نازک اطراف چشم قابل تحمل باشند و میزان رطوبت موردنیاز نیز در استفاده از این ترکیبات یک ملاک است.

 

ضد آفتاب‌ها

ضد آفتاب‌ها جزء موارد ضروری برای مراقبت پوستی هستند.

بیماران باید مراقبت کامل از اشعه UVB,UVA داشته باشند هرچقدر پوست فرد روشن‌تر باشد احتمال آسیب بیشتر است.

 

لایه‌بردارها

این ترکیبات لایه استراتوم کورنئوم (لایه شاخی) را تخریب می‌‌کند. Scrub یا مالش بر اساس عمل فیزیکی لایه‌بردارها پایه‌گذاری شده است. شایع‌ترین ترکیباتی که به‌عنوان لایه‌بردار به کار می‌‌روند، آلفاهیدروکسی اسید (AHA)، بوتیلتید هیدروکسی آنیزول(BHA) و رتینوئیدها هستند. با استفاده از این ترکیبات بازسازی پوست انجام می‌‌شود و پوست نرم‌تر و شفافت تر به نظر می‌‌رسد.

 

ماسک‌ها

ماسک‌‌ها یک سیستم انتقالی هستند و بیماران معمولاً این فرآورده‌‌ها را برای سفت کردن پوست، پاک کردن عمقی منافذ پوستی و مرطوب کردن پوست استفاده می‌‌کنند.

 

ضدعرق

آنتی پرسپیرانت هایا ضدعرق ها دسته از محصولات آرایشی بهداشتی است که به منظور کاهش تعریق و کاهش بوی بد ناشی از تعریق استفاده می‌شوند.

 

دئودورانت، ماده ضدبو

دئودورانت نام دیگر محصولات آرایشی بهداشتی ضد بو یا خوشبوکننده است که برخلاف ضد عرق‌ها، تعرق را کاهش نمی‌دهند بلکه بوی بد عرق را می‌پوشانند یا باکتری‌های مولد بوی بد را از بین می‌برند

 

آنتی سلولیت

آنتی سلولیت را معمولاً مترادف با لاغری و سلولیت را مترادف با چاقی موضعی تعبیر می‌کنند.

 

محصولات آرایشی و مراقبت از مو

شامپو

شامپوها فراورده‌هایی هستند که پس از مصرف چربی‌های سطحی -ترشحات طبیعی پوست -چرک‌های ناشی از محیط و باقی‌مانده فرآورده‌های آرایش و بهداشتی را از مو و پوست سر بدون آن که اثر نامطلوبی داشته باشند پاک می‌کنند و بعد از شست‌وشو باید مو سر براق -طبیعی -بدون شوره و شکنندگی و از لحاظ فرم پذیری قابل کنترل باشد.

 

سرم/ روغن مو

سرم و روغن برای شفاف‌سازی و رطوبت دهی به موهای مرطوب و خشک استفاده می‌شود. بعد از سشوار کردن ممکن است موهای نازک و معمولی، چرب جلوه کنند بنابراین برای این دسته از موها حجم سرم و روغن مصرفی را کاهش دهید. برای شروع به اندازه یک سکه کف دست خود بریزید و از پایین موها شروع کنید در صورت نیاز مقدار کمی اضافه کنیدپوکه سرم مو گاها

بصورت ظروف نوک تیز ساخته می شود تا اسپری سرم به ریشه مو راحت تر باشد

 

موس مو

موس برای موهای معمولی عالی است زیرا می‌تواند موها را خیلی طبیعی حجیم کند. شانه زدن مو در زمانی که مرطوب است یا سشوار کردن برای حجم دادن مو با موس مؤثر است. به میزان متعادل و از این محصول استفاده کنید. میزان کافی از آن موهای شما ثابت و باحالت نگه می‌دارد. اما میزان زیاد آن باعث فر شدن موها می‌شود. برای شروع از حجمی به‌اندازه یک توپ پینگ‌پونگ از این محصول استفاده کنید.

 

اسپری مو

اسپری مو یکی از بهترین محصولات جهانی است. بسته به نوع محصول و نیاز شما می‌تواند موها را آزاد یا کاملاً ثابت نگه دارد. برای جلوگیری از شکننده شدن مو پس از اسپری هیچ‌گاه از آن بر روی موهای مرطوب استفاده نکنید. می‌توانید اسپری را روی هر مدل مویی استفاده کنید.

 

ژل مو

هرچند ژل دارای انواع مختلف در درجه نگه‌داری است. اما هنوز یکی از قدرتمندترین حالت‌دهنده‌ها محسوب می‌شود. ژل برای حالت‌دهی موهای کوتاه که نیاز دارند ثابت و بدون حرکت باشند بسیار مناسب است. برای شروع به‌اندازه یک‌چهارم کف دست خود از ژل استفاده کنید و به‌طور مساوی در تمام نقاط مو، جلو و عقب توزیع کنید.

 

واکس/ پماد مو

واکس و پماد در قدرت نگه‌داری مشابه ژل هستند. اما در زمان استفاده از واکس یا پماد موها دارای انعطاف‌پذیری و حرکت بیشتری نسبت به ژل هستند. از پماد برای مشخص و جدا کردن تکه‌های موهای کوتاه برای ایجاد بافت روی موهای بلند استفاده می‌شود. محصولات واکس دارای قدرت بالاتری هستند و باعث براق شدن موها می‌شوند. از یک مقدار کوچک آن طبق دستور راهنمای همراه محصول استفاده کنید.

 

کرم‌های حالت‌دهنده مو

کرم‌های حالت‌دهنده دارای درجه‌های نگه‌داری متفاوتی هستند و روی موهای خشک و خیس قابل استفاده می‌باشند. نسبت به پماد سبک‌تر هستند. بعد از سشوار کردن از کرم حالت‌دهنده استفاده کنید و مقایسه کنید کدام یک شما را به آن چیزی که می‌خواهید نزدیک کرده است. برای شروع به اندازه یک سکه از محصول را بردارید سپس اگر موهای شما بلند است به میزان آن اضافه کنید.

 

رنگ مو

رنگ موها به دو دسته رنگ‌های موقت و اکسیداسیون تقسیم می‌شوند. رنگ‌های موقت نیازی به پراکسید هیدروژن ندارند.

 

دانه‌های رنگی آن‌ها به علت کوچک بودن به‌آسانی وارد کوتیکل مو شده و زیر پولک‌ها قرار می‌گیرد و چون واکنش شیمیایی انجام نشده، با یک یا دو بار شامپو کردن به آسانی از داخل مو خارج می‌شوند. رنگ‌های اکسیداسیون نیاز به پراکسید هیدروژن دارند و خود به دو دسته رنگ‌های دائمی و نیمه دائمی تقسیم می‌شوند.

رنگ‌های نیمه دائمی به‌صورت ژله‌اند و به مدت ۱۲ تا ۱۵ بار شامپو کردن دوام داشته و به تدریج از موها خارج می‌شوند.

 

دکلره مو

اگر بخواهید رنگ موهایتان را سه درجه از رنگ فعلی روشن‌تر نمایید، باید اول موها را دکلره کنید.

 

محلول های ضد ریزش مو

در بازار پرهیاهوی محصولات آرایشی بهداشتی خیلی از محصولات، خیلی‌ها ادعا می‌کنند محصولشان ضد ریزش مو است. اطلاعات صحیح و بی‌طرف خیلی کم یاب شده.